Wednesday, May 27, 2009

NES "Power Glove" VS Wii "Gesture Glove"

The Power glove was first released in 1989 for the NES system

developed by Mattel and PAX.

 














It was based on the parented technology of the VPL Dataglove with 

crude modifications to suit the speculations of the NES system and 

caters a “more” reachable price for consumers. 


It uses analogue tracking sensors devices that are placed on the 

corner of the TV, where the ultrasonic transmitter was located 

on the knuckle of the glove


Despite the ‘popularity’ of the glove with the more efflueuint 

gamers, the glove has it’s own problems and set back. 


Firstly the glove is cumbersome at times where the plastic 

fitting sinks into the muscle of the hand and the weight of 

the glove is heavy enough that it causes the user to be 

tired after prolong use of the device. 


The twitching sensitivity of the fingers are not as accurate 

as it should be, it may be due to the factors of the 

sensors of the glove being downgraded for the sake of 

fitting the speculations of the NES system.

 

Despite the setback the Powerglove has the potential to 

take a step up with the interface where the player can 

use natural gestures to create a deeper immersion within 

their game session. 


Unfortunately not only the cumbersome with the sensitivity 

of the glove made the natural hand gestures more rigid and 

robotic but also not many NES games supported the glove, 

hence the powerglove was viewed as nothing more than 

gimmick.



Why the Gestureglove is better than the Powerglove



The GestureGlove uses a tiny sensor bar that register the position 

of the user’s hands and fingers through the red infera signal that 

is located through a bracelet device, hence it uses the pressure 

sensitivity of the wii remote instead using the cumbersome of 

the ultrasonic tracking


While the GestureGlove retains the hand gesture movements of the 

PowerGlove, the user won’t have the strain from the weight of the 

device like the PowerGlove

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